Skip to main content

Fra Tabernaklet til Templet til Helligånden i os!

Det er så vildt at forstå Det Nye Testamente og især Johannesevangeliet og -åbenbaring i dets brug af terminologier som helt åbenlyst referere til Israelitternes fester, som de er beskreven i Det Game Testamente. Det er som om at nøglen til forståelse af Det Nye Testamente, lige præcis er og kun kan være Det Gamle Testamente!

Vi har den seneste uge fået undervisning, hvor vi over 3 dage på ekspresvis har gået igennem Påske/Pesach, Pinse/Shavuoth, Løvhyttefest/Sukkoth, Store Forsoningsdag/Yom Kippur mv. De Jødiske fester er så vildt kringlet, men bare den forståelse vi har formået at kunne suge til os disse dage – har skabt en langt større forståelse af Jesu ord og gerninger, end vi nogensinde havde anet!

Vores tur til Eilat, den sydligste by i Israel, hvor vi både har hjulpet til hos The Tabernacle i Timna Parken og holdt nogle dages strandferie, har virkelig sat meget af vores undervisning fast. Hos Alison og Ben i Timna Parken har vi hjulpet til praktisk, ved at rydde op i en container og Alison’ hytte. Det kan måske i sig selv lyde ret, kedeligt? – Men det at vi kom og hjalp til, gjorde at Alison og Ben kunne blive ved med at holde guidede ture.

Ben, Tabita og Alison
Tabernaklet
Dem som kommer for at se Tabernaklet, Jøder (Konservative, som sekulære), Kristne og ellers andet verdsligt godtfolk – får virkelig en ordentlig og utrolig bibelsk beskreven tur rundt i Tabernaklet! Der er ingen tvivl om, at den måde Alison og Ben kobler Tabernaklet og dens funktion angående ofringer og helliggørelse af Guds nærvær, den måde de kobler Tabernaklet sammen med Messias profetier og Jesu fuldførelse og opretholdelse af disse – må virkelig være noget der udfordrer og rører de lyttende ører!

Os Missionspiloter var også selv med på en rundvisning. Det var virkelig enormt spændende at se hvordan Tabernaklet så ud, i så identisk målestok forhold som muligt. Før jeg havde fået undervisning om ofringers betydning, synes jeg virkelig at alt omkring ofringer var skørt og vulgært! En Gud der ønsker at vi skal kaste rundt med blod over det hele, ofre lam, duer, geder, kvæg hver gang vi har gjort noget forkert: Hvad er det for en Gud?

At forstå at vores Messias, Yeshua HaMashiach (Jesus Kristus), er det endegyldige svar på alt denne fortvivlelse (som jeg især har haft omkring ofringer) det er en erfaring alle må være riger! Guds plan har hele tiden været at pege på Jesus. At pege på Jesus igennem Udvandringen fra Egypten, Sinaj pagten, de 40 år i ørkenen med ofringer i Tabernaklet mv. men også alle de sidenhen befalede Jødiske fester. Ligesom man kan finde Jesus skikkelser i næsten hver tredje karakter i J. R. R. Tolkiens “Ringenes Herre”, så er der Messias profetier og skikkelser overalt i Det Gamle Testamente.

Da vi var i Eilat, boede vi hos The Shelter – et hostel der bliver ført på kristne værdier. Hvis du kommer forbi Eilat, så er det virkelig et dejligt og roligt sted at være! Der holdes fælles lovsang og bibeltime hver formiddag og om fredagen er der gratis Shabbath måltid. Jeg boede selv på et værelse med 3-4 andre mænd, det var meget hyggeligt! F.eks. mødte jeg en rigtig flink Katolik, Herman. Herman er pensioneret og bor i Tyskland.

Pastoren prøver en naturlig vandrutsjebane
Han går ikke så meget op i kirkeskel, og synes ikke der er nogle grund til at skifte kirke bare sådan – for alle kirker fejler jo. Han kom med en god pointe, hvor han sagde “I dont know the faults of all the churches, but I know that God will judge us all equal, no matter what church we belong to!” OG det synes jeg simpelthen er så godt sagt!

Det fællesskab vi oplevede ved The Shelter, et fælleskab af kristne på tværs af kirke- og sindelag – det giver en forhåbning om, at alt det vi tror på, det er så men også rigtigt! Vi har virkelig Helligånden nu, og Jesu blod er udgydt for os. Vi skal ikke længere ofre i hverken Tabernaklet eller Templet! Vi skal tro på den lovede Messias, nemlig vores frelser Jesus! Gud lever i os ved Helligånden, vi er det nye tempel!

1. Korintherbrev 6,19